/ David och Pavles erfarenheter av Teknikprogrammets Fjärde År /

För ett år sedan tog David och Pavle studenten. När hösten kom valde de bort både heltidsjobb och universitetsstudier för att istället satsa på den ettåriga gymnasieingenjörsutbildningen, teknikprogrammets fjärde år, här på gymnasiet. Under det gångna året har killarna djupdykt in i ingenjörsvärlden genom en blandning av teoretiska studier på skolan med Arbetsförlagt lärande (APL) ute på företag. För några veckor sedan tog de båda steget från skolbänken, denna gång med en ingenjörsexamen. Här berättar de om sina erfarenheter och vad som varit det bästa med utbildningen.

Vad har varit det bästa med teknikprogrammets fjärde år?

”Det bästa med teknikprogrammets fjärde år har varit praktiken på ett företag där jag fått värdefulla erfarenheter samt lärt mig mycket om hur arbete på företag fungerar,” säger David.

Pavle instämmer och tillägger att de praktiska delarna varit en stor höjdpunkt under året:

”Det bästa med fjärde året är att det skiljer sig från de tidigare åren på gymnasiet. Under fjärde året har man APL men även praktiska moment inne på skolan. Enligt mig blir det en bra balans mellan de teoretiska och praktiska delarna.”

Examensarbete och praktisk erfarenhet

En stor del av utbildningen är examensarbetet som görs i samarbete med de företag där eleverna gör sin APL och sträcker sig till minst 100 timmars arbete, även om eleverna ofta lägger ner betydligt mer tid. Pavles arbete gick ut på att automatisera svetsningen av en rörböj och han uppskattar att arbetet tog mer än 600 timmar.

”Det jag har behövt göra är att designa och rita maskiner som krävs för att automatiseringen ska uppnås. I början var det en stor utmaning att lära sig vad det egentligen innebär att konstruera. Det är så mycket mer än att bara rita; det ska också gå att tillverka det som ritats. Det hjälpte mycket att göra mitt arbete på min APL-plats, OSTP, där jag har fått lära känna många underbara personer,” berättar Pavle.

Davids examensarbete handlade om att utveckla en tillämpning för Autodesk Inventor, ett CAD-program, till hans APL-plats på Eurocon.

”Jag fokuserade på vissa funktioner i programmet och tog fram beskrivningar på hur man använder dessa funktioner. Jag är ganska intresserad av CAD-program och därför tyckte jag att det bästa med arbetet var att få använda och fördjupa mig i ett program som var nytt för mig. Sen får man också en härlig känsla när man hittar lösningar på problem som man jobbat länge med,” säger David.

Fördelarna med fjärde året på teknikprogrammet

Gymnasieingenjör – Teknikprogrammets fjärde år är en yrkesförberedande utbildning där du som elev får utveckla din kreativitet, lösa framtidens problem samt få en god möjlighet till anställning direkt efter utbildningen.

”Om man inte känner sig taggad på att plugga vidare på högskola eller universitet direkt efter gymnasiet och vill öka sina chanser rejält att få arbete inom teknikbranschen så passar fjärde året perfekt,” säger David.

Pavle håller med:

”Absolut, vill man ha en bra väg till jobb och inte är jättesugen på att plugga i över tre år så tycker jag att man ska söka programmet.”

För mer information om Gymnasieingenjör – teknikprogrammets fjärde år, besök vår sida här på webben.

/ Läs fler nyheter /

22 aug

Välkommen till skolstart på Örnsköldsvik Gymnasium läsåret 24-25

Sök