/ Våga berätta /

Från och med läsåret 25/26 får elever i åk 1 vid Örnsköldsviks gymnasium ta del av utbildningen Våga berätta. Utbildningen som hålls av skolkuratorerna utgår från ett material som Suicide zero skapat. Våga berätta är en del av arbetet skolan gör för att förebygga och uppmärksamma psykisk ohälsa där eleverna får kunskap om suicid, vad de kan göra för att förhindra suicid samt att ge hopp och att det finns stöd att få när man mår dåligt.

Huvudbudskapet till eleverna är att det är viktigt att våga berätta för en vuxen om man själv eller någon annan mår dåligt. Därför har även pedagogerna på gymnasiet fått genomgå utbildningen Stör döden innan elevernas lektion.

Vi vet att hälsa och lärande går hand i hand och att skolan är en viktig arena för kunskap, relationer och lärande för livet. Våga berätta blir en naturlig del av det arbete kring psykisk hälsa som påbörjas i grundskolan där eleverna får ta del av Livsviktiga snack och YAM. Den röda tråden handlar mycket om vikten av att kunna sätta ord på tankar och känslor.

Utvärderingar som gjorts av eleverna efter utbildningen visar att ämnet upplevs som viktigt och uppskattat. Eleverna tycker att Våga berätta ska vara ett återkommande inslag på gymnasiet och kuratorerna har upplevt att det blivit många bra samtal och diskussioner utifrån lektionen.

/ Läs fler nyheter /

Sök