/ Program /
/ Examen /
Yrkesexamen

Hantverksprogrammet inriktning Frisör

Är du en kreativ person med bra fantasi, färg- och formsinne, som gillar att interagera och arbeta med människor? Vill du lära dig grunderna i att bli frisör och även ha möjlighet att studera vidare på högskola eller universitet? Då kanske hantverksprogrammet med inriktning frisör är något för dig. Efterfrågan på behöriga frisörer är stor och du har goda chanser att få arbete efter utbildningen.

Hantverksprogrammet inriktning frisör passar dig som vill arbeta med människor inom en kreativ och serviceinriktad bransch. Frisörinriktningen förbereder dig som elev att bli frisöraspirant. Under utbildningen får du lära dig de teoretiska och praktiska grunderna inom frisöryrket. Utöver intresse för färg och form är det även bra om du gillar att arbeta digitalt, då delar av utbildningen samt ditt framtida arbete som frisör kommer erbjuda digitala inslag.

Under första året kommer du lära dig yrkets teoretiska grunder exempelvis: teorin bakom den kemiska processen för färgning och permanent. Årskurs två och tre kommer inkludera mer praktiska inslag, som du genomför på skolans salong på övningsdockor samt på verkliga kunder. Utöver att lära dig teori samt de praktiska momenten och teknikerna kring frisöryrket, får du även möjlighet att utveckla kunskaper inom bland annat service och bemötande. Under årskurs tre kommer du ha en lärlingsplats tre gånger i veckan på en salong, vilket ger dig en bra ingång till arbetslivet.

Du kommer ha möjligheten att genomföra ett gesäll-delprov innan du tar examen från programmet. För att bli behörig frisör behöver du efter din examen göra 2000 trainee timmar på en salong, för att sedan ta gesällen och bli behörig frisör. Under utbildningen finns även möjlighet att starta och driva UF företag, inom vilket ämne eller nisch du vill. Du kan välja kurser för att skaffa behörighet till vidare studier på högskola eller universitet.

Hantverksprogrammet inriktning frisör tillhör skolenhet Örnsköldsviks Gymnasium Lambda.

Grundläggande behörighet

Från och med hösten 2023 gäller nya bestämmelser som ska göra det lättare för elever på yrkesprogram att nå grundläggande behörighet till högskola och universitet. Kurserna Svenska 2/Svenska som andraspråk 2, Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6 ingår på samtliga yrkesprogram. Om du inte vill ha behörigheten kan du aktivt välja bort dessa kurser.

/ Inriktning /

Frisör

Du lär dig om hud och hår samt varvar praktiskt arbete med teori. Att arbeta mot kunder blir ett naturligt inslag i undervisningen. Du kommer även att arbeta med försäljning och service under kundpassen. Du får öva gesällmomenten samtidigt som du utvecklar dina frisörkunskaper.

/ Poängplan /

Engelska 5, 100 p